Up to date blijven over de laatste ontwikkelingen en cases?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief & mis niets!
Uw inschrijving kan niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je inschrijving voor de nieuwsbrief van Weborama is gelukt!

Verplicht veld *

* Door u in te schrijven voor onze nieuwsbrief, gaat u akkoord met het ontvangen van e-mail marketingcommunicatie van Weborama Nederland. Je kunt je natuurlijk altijd weer afmelden via de afmeldlink onder aan elke nieuwsbrief of door contact op te nemen.

Subscribe!

Dynamic Bannering

Posted on October 07, 2024

In de afgelopen jaren krijgt Weborama steeds vaker verzoeken om Dynamic Creative Optimization (DCO) te combineren met Advanced Rich Media. Dit met als doel een maximale indruk achter te laten bij de doelgroep en bij te sturen waar mogelijk. De definitie van DCO varieert, omdat elke adverteerder anders werkt en/of andere doelstellingen heeft. Hierdoor is het lastig om een vaste workflow te creëren, maar we werken dagelijks met verschillende use-cases, om onze aanpak continu te verbeteren en aan te passen aan de specifieke behoeften van elke klant.

Wat is Dynamic Creative Optimization en hoe werkt het?

Dynamic Creative Optimization houdt in dat een creatie samenwerkt met een databestand om de juiste boodschap (tekst, afbeeldingen, video en meer) te tonen. Bij Weborama Nederland laten we de verantwoordelijkheid voor de boodschap aan de klant of ad manager. Zij bepalen welke producten of datagroepen worden ingeladen en welke boodschap uiteindelijk getoond wordt.

De klant heeft zelf de keuze over de inhoud en welke inhoud bewerkbaar moet zijn, waarbij Weborama zal assisteren over de opzet en weergave en samen moeten wij onderzoeken naar wat mogelijk is.”

Er zijn verschillende scenario’s waarbij DCO effectief kan worden ingezet:

a) De klant bepaalt de algemene berichtgeving in een extern bestand. (Dynamic content management)

b) De klant bepaalt via een extern bestand een x aantal producten die getoond moeten worden in de uiting (Dynamic product management). Samen bepalen wij hoe deze producten in de banner komen (Tijd, willekeurig of keuze)

c) Scenario A of B, een combinatie van een databestand en speciale parameters van een ad manager aan ons doorgeeft welke gegevens gebruikt moeten worden in het databestand. (Full DCO). Dit is het meest complexe scenario, en de toepassing zal per netwerk moeten worden onderzocht, maar is wel de moeite waard.

Voorbeelden:

Staatsloterij - Oranje Prijs



In samenwerking met: Men in Green & GroupM

Type advertentie: Dynamic content management

    Tijdens het EK 2024 lanceerde de Staatsloterij een campagne waarbij een extra prijzenpot van 500.000 euro te winnen was. Voor elk doelpunt dat het Nederlandse team scoorde, werd de prijzenpot met 100.000 euro verhoogd.

    Om de stand van de Oranje Prijs en het aantal doelpunten bij te houden, hebben we samen met Men in Green een digitale omgeving opgezet. Hier werden zowel het totale aantal doelpunten als de waarde van elke goal bijgehouden. De klant beheerde zelf de advertentiecontent en had de mogelijkheid om live updates door te voeren. Hierdoor konden ze tijdens wedstrijden het aantal doelpunten en de bijbehorende waarde direct aanpassen.

    Deze case bood een interessante uitdaging, waarbij slimme code zorgde voor maximale flexibiliteit in het beheren van de content.

    In de komende weken zullen we verschillende mogelijkheden van DCO verder uitleggen in diverse blogposts. Hierbij zullen we elk scenario uitgebreid toelichten en laten zien hoe DCO kan worden ingezet om je campagnes te optimaliseren.